Sunday, February 1, 2015

Kehilangan..

Salam..

Jumaat minggu lepas macam biase g kerje hubbi hantar..
Dalam perjalanan nak ke sekolah, jauh lg la nak sampai tetibe tepon berbunyi...tgk nombor tepon emak..
Hati dah mula berdebar2 sebab tak penah2 lak emak nak call pagi2 buta camni..
Apsal pulak ni kan..
Angkat call dgr suare mak menangis..
Tambah berdegup laju dada aku...
Tanye mak kenape..
Mak bgtahu nyai (nenek) dah takde..
Aku tak tahu nak cakap ape..blurr..letak tepon..

Nyai ni nenek aku sebelah emak..atuk nenek sebelah ayah & atuk sebelah mak dah meninggal lame dah...
Act kitaorg adik beradik tak berape rapat ngan nyai..
Nyai duduk kat parit sulung, batu pahat..
Kitaorg lak duduk kat tenggaroh, mersing..
Jarak perjalanan dr tenggaroh ke parit sulung tu mahu makan 4 jam jugak...
Jarak yg jauh tu la yg buatkan kitaorg jarang sangat balik kampung nyai..
Selalu kitaorg balik mase raye je..
Jadi kitaorang adik beradik memang tak rapat dgn nyai..

Wpun tak rapat, bile tahu nyai meninggal mesti la ade rase sedih jugak..

Lepas dpt call tu hubbi tanye nak balik tak..
Aku jawab tak tahu..
Kete lak meragam entah bunyi ape entah kat enjin tu..memang tak berani la nak bawak jalan jauh2 ni..
Nyai meninggal kat umah cik nan (adik emak) kat masai..

Hubbi suruh call adik aku zizi tanye die balik tak..
Kalo balik kitaorg tumpang je die..
Biler call die tak tahu nak balik ke tak sebab duit takde belum gaji..
Aku cakap takpe aku tanggung semua tapi kene naik kete die la..
Die pun ok..

Biler dh kompem balik johor, call sekolah bgtahu nak ambik cuti kecemasan..
Pusing balik terus g ambik hafiy kat sekolah..
Pastu balik umah kemas2 baju..
Aku bajet malam Jumaat tu gak nak balik semule ke KL sebab hubbi ade keje pagi Sabtu tu...
Aku call zizi bgtahu balik ari ni tau..
Zizi lak jawab memang la balik ari ni..abis nak balik bile..
Aku igt die faham rupenye tak..

Jadi baju hafiy ngn hasif aku cume bawak baju tuk tido malam & spare baju siang sorang satu..
Yg haifa banyak sikit baju sebab bajet nak tinggalkan die ngan mak aku..nanti raye cina aku balik semule johor..
Aku ngn hubbi cume bawak baju tukar tuk malam Jumaat tu je..

Bile zizi sampai aku bgtahu die kite balik semule KL malam ni tau..
La die ingat yg aku cakap kat tepon balik ari ni tu balik ke johor ari ni..die pelik jugak bile aku call cakap camtu...die cakap kalo dh nyai meninggal ari ni mesti la balik ari ni..
Rupenye aku maksudkan balik KL semule ari ni..hihi..
Die dh mintak cuti ngn bos tuk sabtu tu sekali..
Die bajet nak balik semule ari ahad...

Tak kisah la tu..yg penting gerak dulu balik Johor...
Yg lain bincang kemudian...

Sampai kat umah cik nan, jenazah dh dikebumikan...aku sampai kul 1.00 tghari...
Jenazah kebumi kul 10.00 pagi..
Tak bole nak tunggu sedare mare dr kampung katenye sebab ade banyak kematian hari tu...

Mase sampai semua adik beradik mak aku ade..
Mak cik2 & pak cik2 aku yg dr jauh pun memang tak sempat nak tgk jenazah nyai aku..
Takpe la yg penting semua selesai..

Malam tu sementara tunggu kenduri tahlil, mak cube la hint2 suruh hubbi balik ari ahad..
Bile dah mak cakap camtu hubbi pun kate ok la balik ari ahad..
Lepas kenduri tahlil tu kitaorang semua balik ke tenggaroh malam tu jugak...

Dapat jugak la merase sekejap balik umah mak ayah aku..
Aku dah lame tak balik johor..
Last mase si zizi kawin bulan 9 tahun lepas...
Harap dapat balik lagi mase raye cine nanti...

Pasal arwah nyai aku tu sebenarnya dah lame sgt dah die sakit...
Memang lame dah anak2 yg jage die..
Dah bertahun2 jugak la seingat aku..
Dah tak bole berjalan, baring je..
Berak kencing pun pakai pampers..
Umah nyai kat kampung tu pun dah macam hutan dah...
Takde sape duduk kat situ..
Bulan lepas arwah nyai masuk hospital...
Mak aku ngn adik beradik yg duduk area JB gilir2 jage nyai kat hospital..
Mase tu pun doc dah bgtahu supaye anak2 berkumpul sebab maybe arwah nyai aku tu hidup dah tak lame lg...

Alhamdulillah aku rase emak rase gembire sebab dpt jugak jage arwah nyai mase sakit tu wpun sekejap je..
Wpun tak dapat jage sepenuhnye kat umah sendiri tp ade mase2 cik nan call bgtahu nyai sakit teruk ayah akan hantar emak beberape ari kat umah cik nan supaya mak dpt jage arwah nyai..
Mase arwah nyai kat hospital tu pun emak dpt jugak jage dlm seminggu camtu..
Nasib baik jugak cik nan yg jage arwah nyai...jadi dekat jugak mak nak datang jenguk2 arwah nyai..
Dari umah mak nak ke umah cik nan tu amik mase dlm 2 jam je...
Kalo arwah duduk kat parit sulung susah jugak ayah nak hantar mak ke sane..sebab jauh...

Kami adik beradik maybe tak terase sgt kehilangan arwah nyai ni sebab kami mmg tak rapat ngan arwah..
Tapi yg pasti mak mesti terase ngan kehilangan nyai ni..
Tambah2 mase raye nanti..dah takde tangan emak tuk die salam mohon maaf...

Al-Fatihah tuk arwah nyai...semoga rohnya tenang di sana...

No comments: