Sunday, February 22, 2015

RESEPI : Cheesekut

Salam..

3 hari lepas kot sibuk2 la si akak ipar aku kak yan mencari mixer dalam whatsapp group kitaorg katenye nak buat Cheesekut..
Padahal bole pakai tangan je kot nak pukul cheese tu..tp alahai akak ipar aku ni lemah tulang..tak boleh menggodak cheese tu pakai tangan..hahaha..
Suruh pakai blender katenye blender die bau bawang..hahaha..,macam2 kot..ngengada sgt..
Mati la kalo die bace entry ni..haha..

Pastu akak ipar aku kak andak post gambo cheesekut yg die dah buat kat dlm whatsapp group tu..
Alamak terliurrrr kot tengok..
Tetibe dah macam perempuan mengandung lak...
Eh tak bole jadi ni kene buat ni..

Terus google resepi..
Ok senang banget ni..
Tak payah nak bakar ke..nak kukus ke..
Cume letak dalam peti sejuk je..
Oooo senanggggggg nyeeeee...

Malam sabtu minggu lepas bawak anak2 g main2 beskal kat putrajaya...
balik tu terus ajak hubbi g Tesco Bukit Puchong nak beli bahan tuk Cheesekut ni..
Mase tu dah pukul 11.30 malam..
Nasib la tesco bukak sampai kul 1.00 pagi..

Cari2 biskut Deluxe Cracker Hup Seng yg macam dlm resepi tu..
Tapi eh takde pulak...
La sudah aku dh berkobar ni nak buat..
Takkan tak jadi buat sebab Deluxe Cracker tu takde..
Aku cari2 lagi jenis biskut lain yg mungkin bole digunakan..
Ade Cream Cracker Hup Seng yg selalu aku makan cicah ngan air teh or kopi..
Tapi konpius eh sedap ke kalo gune cream cracker ni..
Tangan dah ambik dah tapi mate masih lagi melilau cari biskut lain..
Tetibe terpandang satu biskut yg rupenye & bentuknye same cam Deluxe Cracker Hup Seng tu..
Ni ha biskutnya..
Biskut Original Cracker Luxury..
Ok bole la ni..
Terus letak balik Cream Cracker Hup Seng tu..
Bahan alin cheese, susu manis, susu segar semua dah dapat..
So mari la balik kite..


Esoknye baru buat..
Sedapnyeeee la haiiii...
Anak2 ngan hubbi suke betul..

Kalo korang nak cube bole tengok resepi ni..
Kat blog org lain pun ramai dah share resepi Cheesekut ni..
Aku nak tepek kat blog aku ni supaya senang aku nak rujuk kalo ade mase2 rajin nak buat Cheesekut ni lagi kan..

RESEPI CHEESEKUT

Bahan :
1 pek biskut Original Cracker Luxury
1/2 tin susu manis
Susu segar
Cheese Tatura
Nestum

Cara nak buat :

1. Pukul cheese tatura dengan susu manis sampai bercampur aduk la dua bahan tu..
    Masukkan 2 sudu susu segar & pukul lagi
3. Ketepikan bahan 1
4. Pastu ambik biskut cecah 1 saat je dalam susu segar (jgn sampai lembik pulak)
5. Pastu susun biskut yg dah dicelup tu kat dalam bekas. Buat sampai dapat 1 layer
6. Dah siap layer biskut tu. Letakkan bahan 1 tadi kat atas layer biskut tu
7. Pastu tabur nestum
Pastu ulang la langkah 4 -7 tu sampai biskut & cheese tu abis. Aku dapat buat 3 layer je.

Tada ini la rupe cheesekut aku tu..





2 comments:

yantz-yeem said...

hek elehhhh...wa kna pakai mixer baru la empuk n berkrim wa punyer cheese...la lu beli je biskut marrie...lagi sedap!!!x pun biskut oreo...

mrs tuah said...

Gune oreo pun sedap ke..lain kali bole try..