Monday, February 2, 2015

RESEPI : Bluebery cheese cakes paling mudah..

Salam..

Petang tadi saje2 la try buat bluebery cheese cakes sbgai santapan petang  tuk anak2..

Haha..cer tengok tajuk resepi blueberry cheese cake paling MUDAH ok...haha..
Mudah sebab ape?
Sebab I gune tepung kek cheese segera..hihi..
I bab kek2 ni memang lemb..s sikit...
Banyak perasaan takut nak mencube..
Lagi2 kalo kek tu jenis kene bakor..(kite bakor..kite bakor..)
Takut hangus la..hangit la..keras la..wei buat kek ni bahannye je mahal tau..
Kalo tak menjadi lebur duit camtu je..
Haha tu salah satu sebab aku ni takut nak wat kek2 ni...
Paling hebat pun kek coklat kukus..
Kukus2 takpe sebab masak la lame mane pun tak hangus..
Kalo tak jadi pun still bole makan la kan cume rase mungkin tak sedap..
Tapi kalo jenis bakor2 tu tak jadi hangus sape lak nak menelan pahit2 tu kan...

Ok2 dah2...sekarang citer pasal bluebery cheese cake ni..
Aku dah lame dah beli tepung segera cheese cake ni..
Mase cuti sekolah bulan 12 thn lepas lg..
Tapi disebabkan takde mesin pengadun kek tu jadinye projek terbengkalai...
Ha disebabkan aku kan takut kek jenis2 bakor ni kan makanye tu yg aku beli tepung segera cheese cake ni..
Tak payah bakor..tak payah kukus...masukkan dlm peti sejuk je..
Haha tu sebab name resepi aku ni ujungnya PALING MUDAH..ni mudah tahap gaban namenye..

Ok2 lepas kite dah merepek meraban sekarang aku citer camne nak buat kek ni..

Bahan utama tepung kek cheese segera..
Korang cari je la kat FB berlambak orang jual...
Aku tak jual tau jgn tanye aku ade jual ke tak..haha..

Bahan :
200 g tepung kek cheese segera
150 ml susu segar
Separuh butter cup
Biskut oreo (buang krim)
Topping blueberi (ade dibagi ngn tepung segera tu sekali)

Cara :
1. Hancurkan biskut oreo...guna la ape2 je yg korang rase bole menghancurkan biskut oreo tu...aku letak oreo dlm plastik pastu ketuk2 ngn lesung...tak payah ketuk kuat sgt ye..nanti koyak lak plastik tu abis la separuh oreo korang tumpah kat atas meja kang..haha..macam penah terjadik je..hahaa

Lebih kurang cam dlm gambar ni la oreo tu lepas aku tumbuk2..tak payah halus sgt pun..


2. Buttercup tu belah separuh pastu cairkan..
Dah cair korang masukkan kat dlm oreo tadi..
Gaul2 sampai mesra alam..


3. Korang masukkan oreo yg dah digaul ngn buttercup tu dalam bekas korang nak wat kek tu.
Tekan kuat2..aku tekan2 pakai tangan je...pastu g masukkan dalam peti sejuk..

4. Pastu ambik tepung cheese segera campur ngan susu segar tadi..pastu putar la sampai campuran jadi berkilat & pekat...



5. Keluarkan bekas yg ade oreo tu dr peti sejuk pastu letak la campuran tepung cheese + susu segar tadi kat atasnye...ratakan..masukkan semule dlm peti sejuk..

6. Dah 2 jam korang keluarkan..pastu letak topping..aku nyer blueberi...pastu masuk balik peti sejuk..

7. 1 jam kemudian dah bole potong & makan..

Ni la rupenye bluebery cheese cake aku yg paling mudah tu..
Selamat la mencube kalo rase nak cube resepi aku ni..hihi






No comments: