Sunday, January 25, 2015

Menguji Kesabaran Sangatttt....

Salam...

ni celita ari jumaat punyer...

Hari ni lepas je abis sekolah ada in house untuk panitia Matematik...ala sebenarnye orang datang sekolah promote kalkulator saintifik brand sharp...in house tu sekejap je..dlm sejam je..tapi yg manyak syokkk i dapat kalkulator free...pehhh cantik pulak tu kalkulator tu..biase aku tgk kalkulator sainstifik ni warna hitam semate...ni warna hijau ok...sekali pandang mesti org ingat handphone hokey...kalo 2, 3 kali pandang kompem la nampak cam kalkulator..hihih...ade 3 warna kalkulator ni..oren, putih, hijau...mule2 aku dapat warna putih..eh tak cantik la..bersungguh2 aku mintak orang tu bagi aku tukar yg warna hijau..last2 dapat..hihi..suke i...dah macam budak2 merengek2 nak tukar warna hijooo...hihi..
Lagi satu kalkulator ni ringan tau...

Tengok la gambo kalkulatar sharp yg aku tepek kat sini..
Smart tak...pada aku smart la...cantik..aku suke...;-)





Disebabkan ade in house tu hubbi amik lepas solat jumaat..mase amik aku die bawak sekali hafiy..
Lepas tu pegi cheras sekejap sebab hubbi ade keje nak settle kat sane...
Pastu aku ajak hubbi g tesco bukit puchong...sebab nak beli barang2 tuk hiasan kelas aku sebab esoknya Sabtu ade gotong royong..so guru kelas kene la hias kelas ngan pelajar2..
Aku beli barang2 tu kat mr.diy...dah kalo kat mr.diy ni kompem la kene pow mainan ngan hafiy..
Dalam kete dari cheras lg sibuk merengek2 nak g tesco..aku dh tahu dah die nak beli lego la tu...
Memang betul la sangkaan aku..masuk2 je kt mr.diy tu dah ngajak ke tempat mainan..
Aku suruh hubbi layan die coz aku sibuk nak beli barang tuk hiasan kelas aku tu..

Siap pilih barang2 yg aku nak tengok hafiy dah pegang 2 buku + mainan lego..
Ok bole la bukan mahal sgt pun...buku tu rm1.90 je satu..lego lak rm3.90 je..
Ok kite bayar..

Pastu aku masuk tesco jap beli rak buku..hubbi ngn hafiy lak duduk kat food court makan..
Keluar tesco g kat food court tgk hafiy ngn hubbi tgh dok pasang2 lego tadi..
La aku igt beli lego yg biase die beli tu..rupenye lego ni banyak part2 kecik kene pasang...
Susah kot aku tgk...hubbi pun fed up nak buat cakap sambung buat kat umah..

Smpi umah hafiy mule la keluarkan lego yg banyak part kecik2 tu..die ni satu sifatnye tak nak mencube sendiri..lepas buat sikit tak bole merengek2 suruh ayahnye buatkan...
Merengek2 yg sakit telinga kalo dengar..
Hubbi cube buat tp fedup lastnye...bg alasan nak mandi..huhu..

Ape lg merengek la lagi sebab lego masih tak siap pasang..
Mase ni aku tahan sabar lagi..
Aku pulak cube pasang lego tu..tetibe ade satu part lego tu hilang..
Dah hilang satu part tak bole la nak pasang yg lain..
Aku suruh hafiy cari part yg ilang tu..tak jumpe..
Aku bgtahu dah tak bole buat..
Die merengek2 suruh jugak buat..
Aku masih bole tahan sabar..
Lepas tu die merengek aku wat tak tahu je die mule la buat sendiri sambil marah2 merengek2...
Pastu mase die pasang ade part jatuh bawah sofa.
Die merengek2, marah2 tolak kerusi tu..
Merengek2 tunjuk marah2 tu buat aku dah tak tahan sabar..
Aku dh naik hangin..
Kene la pukul ngan hanger kat kaki..amboiiii garang kan..

Hubbi mase tu kat atas turun bile dengar hafiy menangis2 tu..
Hubbi suruh buang lego2 tu...hubbi pun dh hangin mase tu...
Mane la kitaorg laki bini tak hangin...nak beli mainan kitaorg belikan...lepas tu suruh pasangkan kitaorg dh cube pasangkan..dh satu part ilang mane bole nak pasang sampai abis...kali ni kene ajar die supaye die ingat kitaorang tak bole nak ikut ape saje yg die nak...

Ni bukan kali pertame die merengek2 sebab mainan..dah banyak kali...tu yg kitaorang hangin kus kus tu...
Hubbi pun pegang rotan suruh amik buku yg beli kat mr.diy tu...hubbi beli buku sifir..hubbi suruh bace sifir 2 & hafal..
Baca la si hafiy tu sifir dalam menangis2 tu...lepas tu hubbi tanye soalan tp tutup buku...eh pandai pulak die..tanye sifir 2 tu bole jawap tp still dengan menangis...

Pastu hubbi g surau solat magrib, tp hubbi pesan kt hafiy suruh hafal sifir 3 pulak..keluar je hubbi dr umah, hafiy mintak makan,,lapar le tu menangis,,,huhu ..,lepas makan tertido die sambil hisap susu..(dah darjah 1 tp hisap susu lg)

Tapi esok bangun dr tidur suruh beli lagi lego tu sebab mama ngn ayah buang lego die semalam tu..
Aku bgtahu mama dah takkan beli lego tu lagi...aku pun dah bg warning kat die kalo lepas ni beli mainan & balik umah menangis sebab mainan tu...aku tak agak2 akan terus buang mainan tu..
Kali ni aku ngn hubbi kene tegas tuk ajar die..die suke sangat memerintah orang buat itu ini..pastu tak dapat die akan gune cara merengek2 & tunjuk protes..
Tapi pada aku hubbi yg kene tegas ngan hafiy..sebab die suke merengek tu kat hubbi..sebab hubbi ni jenis tak pandai nak marah anak..bile hafiy merengek je hubbi akan ikut @ buat ape die nak...tu yg die gune cara merengek tu tuk dapatkan apa saje yg die nak sebab die tahu bile merengek ayahnye akan ikut kemahuan die...

ooo semakin kamu besar semakin kamu menguji kesabaran mama kamu ni hafiy..
Takpe sabar...tarik nafas..hembus..tarik nafas..hembus..



1 comment:

yantz-yeem said...

wa pun skg dah mlas nak layan peel aqil..hafiy ngan aqil ni sama je 2x5...aqil nie beli brg menan kejap je...cam lego tu nak mengamuk2 dah dpt sehari je hilang lesap ke mana ingat maknya tukang cop duit agaknya,,