Saturday, January 24, 2015

Ebit Lew..

Salam..

Hari ni on facebook scroll atas bawah nampak post ustaz Ebit Lew macam kat bawah ni..
Bile bace post teringat tentang citer aku 6 tahun yg lepas tak silap aku...



Secara jujurnya nak bgtahu hubbi aku seorang pengikut jemaah tabligh...
Hubbi mule ikut jemaah tabligh ni seingat aku setahun lepas kitaorang kawin..die mule keluar 3 hari..mule solat di surau/masjid..mula berziarah dari satu rumah ke satu rumah selepas solat Asar...dan mase itu jugak aku selalu dengar die mengalunkan azan kat surau dekat rumah kitaorg..masih tu kami masih duduk di Kinrara.

Ape perasaan @ reaksi aku mase mule2 hubbi mule ikut jemaah tabligh tu??
Act aku memang ade pandangan negatif pada jemaah tabligh ni mase dulu2..Dan aku rase ramai kat luar sane pun ade berpandangan same dgn aku dgn jemaah tabligh ni...ramai yg aku tahu tak suke dgn jemaah tabligh ni..

Jadi korang mesti bole agak camne reaksi aku waktu tu...dah kalo aku tak suke jemaah tabligh waktu tu & tetibe hubbi bole ikut lak jemaah tu of course la aku tak suke & marah giler...aku tak bole terime & aku rase benci sgt dgn hubbi waktu..
Aku benci tgk die pakai jubah..aku benci die lipat suar die tinggi2 macam banjir je..aku benci die tak solat kat umah tapi solat kat surau/masjid..aku benci die selalu citer pasal hadis2 nabi dalam kete & kat umah..aku benci die mule berjanggut & berjambang..pendek kate aku benci segalanye yg die buat...

Bile die nak keluar bersama jemaah tabligh selama 3 hari aku akan cakap dgn die kalo pergi tak payah balik2 lagi...tapi waktu tu die pergi je & tak kisah pun dgn ugutan aku..
Boleh kate hari2 aku bergaduh dgn hubbi..
Hubbi nak aku berubah supaya tutup aurat dgn sempurna..suruh pakai baju longgar2..pakai stokin...pakai tudung labuh..tapi aku kompem la tak nak kan..dan pasal ini pun kitaorg bergaduh jugak..aku tetap dgn keras kepale aku...aku tetap tak nak berubah...bile die bace kitab hadis kat umah aku buat muke bodoh je wpun hubbi suruh duduk dengan die & dengar hadis yg die bace..
Bile dalam kete hubbi citer pasal agama aku akan nyanyi kuat2..

Sehinggalah satu hari kitaorang bergaduh besar...memang besar sgt la gaduh tu...
Selepas gaduh besar tu hubbi minta maaf...dan die janji tak pakse aku berubah dgn drastik..
Die akan bagi mase utk aku berubah tanpa die paksa..
Waktu tu tetibe hati aku jadi lembut & mule dah boleh terima hubbi ikut jemaah tabligh tu..

Lepas beberapa hari tu, hubbi minta rumah kami dijadikan tempat keluar dakwah jemaah tabligh wanita...
Senang citer rumah kami ni dijadikan tempat untuk para wanita tabligh buat program agama selama 3 hari..
Suami diaorg pun ade tetapi para suami ni tidur & buat program di surau berdekatan..
Disebabkan waktu tu baru baik bergaduh aku terima je permintaan hubbi...aku dh tak nak gaduh2 since die pn tak nak pakse2 aku macam sebelum ni so ape salahnye aku mengalah sikit dgn permintaan die..

Mase 3 hari tu hubbi pun tak bole tidur kat umah kami..so die akan bersame jemaah para suami tadi tido kat surau..hanya sesekali berjumpa untuk mulakat (macam yg post ustaz ebit lew tu)...dalam rumah aku tu disediakan satu ruang kecil khas tuk suami berjumpe dgn isteri tuk mulakat ni la...aku sebagai tuan rumah ni mulakat la jugak ngn hubbi..die nak tanye apa2 barang yg diperlukan & apa yg aku dapat dalam program tu..mase tu tetibe cam malu2 pulak..rase cam zaman bercinte lak..since tak penah lak buat camtu lepas kawin..memang betul ape yg ustaz ebit lew dalam post die tu..tp aku tak la berpegang tgn..cume ckp2 jek...tp cam ade rase malu2 dlm hati..kihkihkih..

Sepanjang jemaah tabligh wanita tu kat umah aku selama 3 hari..hati aku tenang sgt & aku dah mule tertarik dengan jemaah tabligh..aku dah mule suke..
Mase program tu kami same2 bace kitab hadis, same2 dengar bayan, same2 makan dalam dulang, same2 bincang tentang cara hidupkan sunnah dalam rumah, same2 solat tahajud...rase best sangatttt...
wpun diaorg ni jenis pakai jubah2 yg tutup aurat + berniqab tapi diaorg tak sekali pun sentuh pasal aurat @ pakse org2 yg tak berniqab tuk same2 cam diaorg...
Sejak tu aku dah mule suke dgn jemaah tabligh & dah mule rase suke hubbi ikut jemaah tabligh malah aku bersyukur sangatttt hubbi diberi peluang oleh Allah tuk same2 berdakwah dgn jemaah tabligh...

Kami sekeluarga mule amalkan bacaan kitab hadis di rumah...kami sekeluarga same2 duduk berkumpul dan same2 mendengar bacaan hadis Nabi...rase tenang sangat..
Aku dan suami pun dah tak penah bergaduh lepas peristiwa bergaduh besar tu..
Hati aku jadi lembut & dah bole ikut same2 program tuk wanita tabligh...

Aku suke sgt hubbi keluar berdakwah dgn jemaah tabligh tu..setakat ni paling lame hubbi penah pergi 40 hari..yg syoknye lepas balik tu kitaorg cam rase baru kawin jekk..hihi..:-)
Tapi ramai je akan kate kesian la ko kene tinggal dengan husband lame pulak tu..tak takut ke tinggal ngan anak2..
Aku suke suami pergi berdakwah macam tu dari merapu buat benda yg bukan2...sekurangnye die buat benda baik ajak orang dekat dengan Allah...die bukan la baik @ alim sangat nak ajar orang lain tentang agama..tapi bile die ajak org lain sekurangnye die same2 belajar & sentiasa ingatkan diri die tentang Allah...
Bile aku redha die pergi  40 hari tinggalkan aku & anak2 aku tak penah rase susah @ sunyi pun...
Orang lain je akan nmpk kesian ngan aku sebab kene tinggal & kene jage anak2 sorang2 diri..tapi aku ok je..
Tapi cube korang tgk husband org lain yg tinggalkan berbulan2 isteri & anak2 sebab bekerja sikit pun org tak kesian kot..org akan cakap takpe suami ko g cari duit..g cari rezeki tuk ko & anak2..
Tapi bile husband yg tinggalkan isteri & anak2 tuk berdakwah org akan caci & perli..Sedangkan pada aku itu lebih baik..die mencari bekalan keluarga tuk ke akhirat...
Tapi tak penah pun salahkan orang yg kesian kat aku tu sebab die amik berat kat aku la tu kan..

Ada jugak yg tanya boleh ke suami tinggalkan isteri lame2 camtu?
Aku jawab la apa salahnye sebab aku tahu kot die pergi mane..lain la kalo aku tak tahu die g mane2 tetibe je menghilangkan diri smpi 40 hari kan..

Tapi yg mereka yg dah tahu apa jemaah tabligh ni je tahu macam mane nikmatnye & bersyukur Allah pilih tuk kenal dgn jemaah tabligh ni...
Wpun aku masih belum dapat tutup aurat dengan sempurna seperti wanita tabligh yg lain tu tp aku tetap berdoa & ade niat tuk ke arah itu...
Bukan saje dr segi aurat tp amalan yg diaorg tu yg aku harap aku mampu buat..
Berzikir pagi petang..Baca al-quran..Baca kitab hadis nabi..Ajar anak amalkan sunnah setiap hari..macam2 lagi la...

Harap doa & niat baik aku dipermudahkan oleh Allah...





2 comments:

MAHSYUR said...

Assalamualaikum,
Kisah yg amat menyentuh hati.
Alhamdulillah kerana menulis kisah ni...... Semoga puan terus istiqamah dan menjadi keluarga yg lebih bahagia.

Anonymous said...

iokl