Friday, January 2, 2015

HAFIY - Hari Orientasi Darjah 1

Salam..

Hari ini hari orientasi darjah 1 untuk Hafiy..
Pejam celik pejam celik, anak sulung mama dah 7 tahun..dah masuk sekolah rendah..
Sehari sebelum orientasi mamanye yg nebes + kelam kabut sebab baru nak siapkan segala benda nak di bawak oleh hafiy mase orientasi..

Malam tadi baru nak jahitkan seluar hafiy...
seluar die aku sengaja beli panjang sikit sebab budak2 ni kan cepat meninggi..
Jadi kalo beli seluar panjang sikit , jahit je bhgn bawah kaki tu nanti kalo dh meninggi bukak la balik jahitan tu...
Aku jahit pun ala jahit jelujur je pun..tu je jahitan yg aku pandai..hahaha...
Nak jahit mesin, mesin jahit takde...tapi kalo ade mesin jahit pun belum tentu aku pandai gune..haha...dasar semua tak pandai mama ko ni hafiy..

Malam tadi jugak baru nak isi borang Sistem Maklumat Murid (SMM)...
Kelam kabut selongkar laci cari sijil beranak hafiy..
Sebab kat situ semua ade maklumat yg nak diisi dlm borang tu..
No ic hubbi pun aku tak ingat jadi dlm sijil beranak tu kan ado...salin je la...

 Malam tu jugak baru nak g korek2 pensil warna die kasi tajam..haha..aku belum belikan lagi alat tulis baru..jadi bawak yg lame dulu tuk orientasi...hihi

Pagi2 lak baru aku nak iron baju seluar hafiy, baju aku & pack barang anak nak hantar umah pengasuh...(aku penah mention kot sebelum ni tebiat aku iron baju & pack brg anak2 mase pagi nk g keje)..perangai sape entah yg aku ikut ni..huhu..



Pagi pukul 7.30 aku dh sampai kat SK Puchong...
Sebelum tu dh hantar hasif g umah pengasuh (biras aku)
Haifa aku bawak sekali...
Hubbi tak ikut sebab ade kerja..dia just hantar kitaorang je..
Sampai2 tengok senarai nama nak tahu hafiy kelas mana..


Muhammad Hafiy Hariz dalam 1 Cemerlang...
Ni kelas sementara je ni..nanti kalo tak silap aku cikgu2 akan buat ujian tuk rombak balik kedudukan kelas ikut result ujian tu...

Lepas dh tahu kelas pegi daftar ikut kelas...

Beratur tuk pendaftaran..si haifa yg sibuk bawak beg macam die yg nak sekolah..

Lepas tu ambik buku teks kat bilik Bosd..


Ambik fell dulu duduk dlm kelas..mase ni masuk kelas sekejap tumpang check buku teks yg diberi & isi borang peminjaman buku teks..

Lepas tu dalam pukul 8.00 pagi murid2 kena beratur di tapak perhimpunan...
Beratur ikut kelas..
Ada ucapan sikit dari guru besar...


Gigih cikgu pegang sepanduk 1 cemerlang..hihi..tapi budak2 darjah 1 ni mane faham pun...kene jugak cikgu2 panggil murid2 masuk ikut barisan kelas...pastu diaorang bukan tahu pun kelas mane...terpakse cikgu2 belek2 name tag masing2 tgk kelas mane...itu la kesabaran cikgu2 yg mengajar sek rendah ni kan...nasib aku cikgu sek men..kihkih..tp kesabaran tang lain pulak kannnnnn....

Lepas perhimpunan, murid2 si bawa masuk kelas..
Ibu bapa pula pergi dewan tuk dengar taklimat...


Dalam dewan mase ni...aku dalam dewan ni sekejap je..lepas taklimat dr guru besar aku terus keluar...
Aku pergi koperasi sekolah beli segala buku tulis untuk hafiy..
Bagus jugak beli buku waktu ni sebab tak ramai parent..sebab semua dok dlm dewan lagi...pandai aku kannn..hihi..

Pastu dah siap beli buku...malas nak masuk dewan semule..
Aku ajak haifa g kantin..perut pun dah lapar...


Ok berselfie kejap sama haifa...

Tgh duduk kat kantin tu nampak murid2 keluar dr kelas sambil pegang kapal terbang kertas kat tangan memasing...
Aku pun sibuk la nak jenguk ape diaorg buat tu...
Rupenye cikgu2 bagi peluang murid2 main kapal terbang kertas kat luar kelas...



Si haifa yg gedisss...hihi...

Lepas main kapal terbang kertas tu cikgu2 bawak semule murid2 masuk dlm kelas..
Aku pegi semule kantin & layan haifa makan kuih donut...

Lebih kurang pukul 10.30 pagi parent yg dalam dewan keluar dewan & pastu boleh ambik anak memasing dlm kelas...


Sementara tunggu ayah sampai, main dulu kapal terbang kertas tadi...

No comments: