Tuesday, December 23, 2014

Petua Aku Untuk Mulakan DIET ATKINS Kali Kedua

Salam..

Entry sebelum ni pasal pengalaman aku wat DIET ATKINS yg gagal itu..
Ooo lupe nak bgtahu pasal adik ipar aku yg buat diet atkins ni..lepas die buat diet atkins tu tak tahu la berape lame  selepas tu die disahkan peknen...seronok die..sebab die kuruskan badan pun memang sebab nak peknen...Alhamdulillah dah bersalin pun anak kedua die tu bulan lepas..
Ni baby die tu...baby girl..akhirnya setelah menunggu selama 6 tahun selepas lahirkn anak yg pertame..



So sebelum citer pasal DIET ATKINS aku kali kedua baik aku cerite dulu ape petua aku boleh buat balik diet atkins tu semule...

Jangan main2 aku siap ade petua lagi nak buat Diet Atkins ye..
Bukan petua la sgt tapi lebih kepada pembakar semangat untuk mula buat DIET ATKINS ni..
Ye la lepas buat diet atkins kali pertama tu aku memang dah give up & rasa mesti tak boleh nak buat dah...
Aku rasa memang tak boleh dah nak tinggalkan nasi..
Ade jgk kadang2 cube tak makan nasi malam tp emmm tetap lapo je perut aku ni..ape lg geledah dapur makan nasi la jawabnye..

Jom la baca apa petua yg bole bagi aku semangat nak beratkins ni...

Petua 1 : Pilih gambar paling hodoh yang membuatkan aku malu nak tengok diri sendiri dalam gambar tu..

Aku gunakan gambar kt bawah ni sebagai pembakar semangat aku tuk kurus dan buat Diet Atkins...
Aku pilih gambar ni sebab aku memang nampak gemuk + hodoh + memalukan sangatttt...

Nampak tak aku tu yg pakai tudung biru tu...

Kalo korang tgk gambar ni bahagian perut tu memang aku malu sgt ok nak tengok...
Tangan pun sendat macam ape...
Jangan kan nak tengok sebelah mate gambar ni, dgn dua2 belah mata tertutup pun aku malu tau...
Gambar ni sebenarnya kawan aku yg amik..lepas tu die tag la aku kt FB..peh ramai kot bole tgk gambar ni kt FB..lagi bertambah2 malu aku dibuatnye...
Jadi bile aku ingat je gambar ni aku jadi tekad nak kuruskan badan...
Jadi aku selalu bukak FB kt phone & tengokkan gambar tu tuk meluak2 kan semangat aku tuk mulakan DIET ATKINS KALI KEDUA..

Korang kalo nak follow cara aku ni ok gak tau...
Korang pilih gambar yg korang rasa badan korang tu nampak hodoh sgt & malu sgt nak tengok...
Pastu korang jadikan gambar tu background kt screen phone korang..jadi korang mesti selalu kene tengok/hadap gambar tu kan..
Dah tgk gambar tu takkan tak nak buat something kat body korang tu kan..
So gambar tu bole la jadi pembakar semangat tuk mulakan Diet Atkins...macam aku buat...

Petua 2 : Aku tak percaya cakap orang lain..aku kena percaya diri aku sendiri

Aku tak nak percaya bile orang cakap badan aku dah ok..tak gemuk..
Ramai bile aku cakap aku gemuk kawan2 akan cakap ok la tu badan ko camtu..dah kurus la tu...
Kalo korang nak tahu tinggi aku 160cm..berat aku 60kg..berat tu...wpun bile kira BMI berat aku masih ideal dgn ketinggian tapi aku sendiri bole rase betape gemuknye aku...
Sebelum kawin aku punye berat pernah cecah 48kg...jadi aku bole compare la kan..camne badan aku dulu dgn sekarang yg dah cecah 60kg..
Bile tgk badan sendiri mase mandi pun adoiii parahhh...
So memang nampak sgt aku kene kuruskan badan kalo diri sendiri pun dah malu nak tgk badan sendiri..

Jadi korang kalau bgtahu kengkawan korang nak kurus pastu kawan2 cakap badan korang dah ok, dah kurus janganlah cepat percaya ye...korang sendiri yg tahu badan korang luar dalam..diaorang tak tahu...so kalo diri sendiri dah rase gemuk tu percaya la dgn kata2 hati korang tu..so mulekan diet..

Petua 3 : Mesti ada niat kurus untuk tujuan apa..
Aku niat aku MESTI kurus sebelum husband aku balik...
Husband aku sekarang ni takde selama sebulan..2/1/2015 ni baru balik..
So aku start DIET ATKINS kali kedua ni pun mase husband aku takde...
Aku nak bagi suprise kat dia bile die balik nanti...wahhh mesti die kagum bile balik nanti aku dh kurus..hahaha (gelak besar ni)
Jadinye bile ingat kat husband bertambah semangat aku nak kurus...hahahahaha...
So bile ade niat/ matlamat baru la proses diet ni boleh berjaya..kihkih...

Ok tu je la petua2 aku tuk mulakan DIET ATKINS KALI KEDUA selepas gagal kali pertama..



No comments: