Monday, December 22, 2014

DIET ATKINS (KALI PERTAMA)

Salam..

Dok bace blog2 org lain tetibe baru teringat diri sendiri rupenye ade blog yg dah terbiar...hahaha...
Act takde benda nak citer so blog ni pun mati layu terkulai la..hahaha...

Tapi hari ni macam ade benda lak nak citer & sebenarnya more to nak save la sebagai kenangan di masa depan...kot2 dah terlupe pasal ni bile bukak2 balik blog ni boleh jadi pembakar semangat kpd diri sendiri..

Apa bende la nak citer ni kan??
Tgk tajuk pun korang boleh tahu dah nak citer pasal DIET ATKINS sebenarnya...

Aku tahu pasal DIET ATKINS ni dari adik ipar aku sebenarnya..isteri adik aku no.2..adik ipar aku ni jenis badan pendek & agak gempal la nak dibandingkan dengan ketinggian die yg renek itu..hihi..(marah die kalo tahu aku tulis camni..hiks)...Beberapa bulan lepas tak ingat bile yg pasti lepas raya 2014..tgk die update gambar FB ek nmpk dah kurus la..muke pun dah tak bulat sebesar talam lg..hihi..montot & peha pun dah nmpk kecik...bile tepon mak kat kampung pun bagitahu masa die balik kampung johor memang dah nampak perubahan pada badan die..maksudnye dah kurus la berbanding dulu..
eh kite ni mesti la teruja kan nak tahu ubat ape dia makan sampai boleh kurus tu...bile tanye rupenye dia buat DIET ATKINS...so berkobar2 la hati ni nak tahu ape kejadahnya DIET ATKINS ni...so google la..pastu siap add masuk group FB diet atkins..


Bile dah google semua so dah tahu la sikit2 ape diet atkins..oo tak bole makan nasi, roti, segala jenis mee & bihun, segala jenis makanan yg dibuat dr tepung, benda manis2 pun tak boleh...

Ok lepas mule la mencari kekuatan untuk mula buat DIET ATKINS ni...kebetulan mase nak mule tu (tak ingat bulan berapa..hiks) baru je lepas amik satu pil ni..pil ni mmg betul2 bole ilangkan selera makan..tgk makanan pun ala takde perasaan aku nak makan..so mmg berkesan la pil ni kan..tp bile terbace artikel pil ni beracun..terus stop la...giler la nak teruskan kan??..tak la aku ni sanggup semata2 nak kurus tp mempertaruhkan nyawa aku ni ha..hihihi…

Lepas stop tu la aku mule buat DIET ATKINS ni..ok memang senang masa tu nak tinggalkan segala makanan yg haram atkins tu…maybe sebab masih ade sisa2 pil tu dlm badan kan..so selera makan masih belum terbukak…aku cuma makan telur & lauk2 je..air memang air kosong je la yg boleh kan…3 hari buat ok..ceh rase gembire la kan aku bole tak makan nasi..sedangkan selama ni kalo tak makan nasi 1 hari rase tak lengkap hidup aku ni…sebab mase amik pil yg beracun tu aku still makan nasi tp kuantiti sikit la..takde selera katenye kan..kengkawan kt sekolah pun pelik tgk aku makan lauk je takde nasi..aku cakap diet..hehehe..

Ok tu cerita 3 hari…ni cerita hari ke 4 lak…pagi2 bangun dh mule rase lain macam..badan rasa sgt penat + tak larat nak bangun…nak angkat tangan pun terase berat je...kaki ape la lagi…rase lenguh, sengal, berat semua la ade…dah mule menangis ni & mengadu kt hubby…tapi aku gagahkan diri jugak bangun siap2kan hafiy nak pergi sekolah & packing baju2 anak2 tuk g umah pengasuh…(ok ni mmg tabiat aku pagi2 nak g keje baru pack segala barang anak & iron baju)..

Lepas hantar Haifa & Hasif pergi umah pengasuh dalam kereta aku dh menangis dh…badan rase penat gilerrr…hubby bile tgk aku dah menangis tu cakap tak payah pegi kerja la pagi tu..ambik MC..aku pun ok la sebab memang betul2 letih & tak larat…kul 7.00 pagi tu melilau la cari klinik..banyak klinik time tu masih belum bukak…lepas melilau2 tu jumpa la klinik yg dah bukak tp bile masuk doctor belum sampai…doctor sampai kul 8.30 katenye..adoiii takde pulak…

Hubbi ajak g makan dulu sementara nak tunggu kul 8.30 pagi tu..aku kate mane bole aku diet..hubbi aku kate nak diet ape lagi kalo dah tak larat macam ni..makan je nasi sikit..so singgah warung tepi jalan beli nasi lemak bungkus..pastu g makan kt kedai mamak..orderkan hafiy roti canai kosong..(hafiy terpakse la ponteng ari tu)..mase nak makan tu masih was2 & tak sampai hati nak makan..sebab aku dah 3 hari kot buat DIET ATKINS ni..sia2 la nanti…tp hubby suruh jugak makan…dalam was2 & tak sampai hati tu abis sebungkus aku makan + teh tarik..tak cukup dgn tu kecek2 juga roti canai kosong hafiy tadi…die tak abis  makan aku yg bedal hahahaha…

SO DIET ATKINS AKU KALI NI GAGALLLL…:-D

Lepas tu g klinik bagitahu la rasa lemah tu mungkin sebab saya buat DIET ATKINS..sebab lepas makan cergas je aku..haha…so die nasihat kalo nak diet pun kene jugak amik karbohidrat sikit..kena jugak makan nasi sikit sebagai sumber tenaga sebab aku kan bekerja..tambah kerja sebagai cikgu ni kan nak kene berjalan sana sini g kelas..ok la..

Ini kali pertama aku punye pengalaman buat DIET ATKINS..

Kali kedua kt entry lain la pulak..ni pun dah panjang berjela..




No comments: