Sunday, January 29, 2012

kasih ayah dan ibu smpi ke akhir hayat...

seminggu sebelum cuti CNY mak n ayah wat kenduri kt kampung....menunya adalah nasi ambeng..yes itu mknn org jawa n my peberet food sejak dr kecik..kalo kecik2 dulu tahu ade jiran2 yg wat kenduri n menu die nasi ambeng hai rase sonok sesgt...mesti pegi punye kenduri tu..kalo tak rugi wooo...sedap smpi menjilat jari2....

mase mak n ayah wat kenduri tu aku tak blk la kan..ye la bknnye ade cuti pun kan..setkt cuti sabtu n ahad wat penat je blk...nak sampai kg aku lak amik mase 5, 6 jam..bkn dekat2 tue...so pendam je dlm ati rase membuak2 nak mkn nasi ambeng tu...

mggu nie balik kampung sempena cuti CNY ade satu pagi mase tgh sarapan jemput2 ikan bilis ngn mak n adik ipar aku (mimi) tetibe tertanye mak ade tak org jual nasi ambeng..mak kate ade...ok aku pun ckp esok pagi aku nak suruh ayah beli tuk sarapan...tgh sedap2 sarapan tu ayah balik dr kedai...tgk2 ayah bawak nasi ambeng...wah sonok nye...

aku : eh ayah beli nasi ambeng ke? along baru je tanye ngn mak pasal nasi ambeng n nak beli esok...
ayah : ala along..ayah jage ko n kenal ko dr kecik..ayah tahu ape yg ko nak kt ati ko tu...
aku : ye ke...(senyum2 kambing smbil rase terharu)
ayah : ayah pegi beberape kedai nak beli nasi ambeng nie....

walaupun aku dah kawin ade suami n dah ade anak2 sendiri, ayah masih tahu n ingat ape yg aku suke n ape yg aku tak suke...perasaan aku pun mgkin ayah n mak bole tahu kan walaupun aku tak tunjuk depan diaorg....
kasihnya ayah n mak itu takkan same kasih anak2nye terhdp mereka...walaupun dah ade keluarge sendiri setiap ibu bapa mesti akan tetap rase anak2 mereka tu masih kecil n memerlukan mereka...harap2 Ya Allah aku akan sentiasa ingat n menghargai ayah n mak walau dlm keadaan ape sekali pun samada susah atau pun ketika aku senang....same mcm ayah n mak yg sentiasa ingat n risaukan aku...

1 comment:

Anonymous said...

perghhhhh nasik ambeng tu wa pun suke semenjk berkwn ngan org jawo nih..lu belajar le wat nasi ambeng...kalo lu dah terer ajk wa makan...adussssss sian kat lu kan...so lu pi sekolah saper hntar?